Saturday, July 23, 2005

٭
دروغپردازی و خیالبافی در صفحه حوادث روزنامه همشهری چاپ یکشنبه 2 مرداد 1384

لینک خبر اصلی راجع به رای دادگاه (به زبان انگلیسی) در سایت نیوز 24

خلاصه ترجمه فارسی خبر از سایت نیوز 24:
در روز 1 ژولای سال 2002، کارمندان گیت بازرسی فرودگاه میامی به دو خلبان که بوی الکل از آنها استشمام میشد و چشمان آنها قرمز بود مشکوک شدند و از آنها تست الکل گرفتند. این خلبانها قرار بود یک هواپیمای مسافربری را از مبدا میامی (فلوریدا) به مقصد فینیکس (آریزونا) هدایت کنند.
آزمایشها نشان داد که حد الکل موجود در خون آنها از حد قانونی ایالت فلوریدا (8%) بیشتر و در عین حال از حد قانون فدرال (10%) کمتر است.(قانون فدرال قانونی است که در تمام امریکا لازم الاجراست. ولی برخی از ایالت ها قوانین سختگیرانه تر محلی دارند که بایستی رعایت شوند). مسئولین فرودگاه که درصد الکل این خلبانان را بیشتر از حد قانونی محلی فلوریدا دیدند، اجازه هدایت هواپیما را به این خلبانان ندادند و آنها را دستگیر کردند. شرکت هواپیمایی "آمریکا وست" نیز این خلبانان را اخراج کرد (طیق قانون این خط هواپیمایی خلبانان تا 8 ساعت قبل از پرواز اجازه صرف مشروبات الکلی ندارند از سایت "سی ان ان").
در دادگاه این خلبانان فیلم دوربین مدار بسته موجود در بار به نمایش گذاشته شد. این فیلم نشان داد که این خلبانان تا 6 ساعت مانده به پرواز مشغول صرف آبجو و بازی بیلیارد در یک بار بوده اند. وکیل این خلبانان در دفاع از آنها ضمن اشاره به اینکه طبق قانون فدرال درصد الکل خون این خلبانان در حد قانونی بوده اظهار کرد که مسائل مربوط به امنیت پرواز تنها تحت کنترل دادگاههای فدرال است و قوانین منطقه ای فلوریدا بر آن حاکم نیست. این حرف وکیل مورد همایت قاضی فدرال قرار گرفت و نظر قاضی به دادستانی آتلانتا فرستاده شد. اما دادستانی آتلانتا سال گذشته نظرقاضی فدرال را رد کرد و سرانجام این خلبانان اهمال کار به تحمل ماکزیمم 5 سال زندان محکوم شدند.

خبر همشهری که به ادعای خود آنها از همین سایت "نیوز 24" گرفته شده است:

عبارت داخل گیومه عینا از سایت روزنامه همشهری گرفته شده است.
"نيوز ۲۴: «توماس كلودي» و «چريس توفرهاگس» كه از خلبانان شركت هواپيمايي غرب آمريكا بودند. چهار ساعت قبل از پروازشان مشروبات الكلي مصرف كرده و قصد داشتند هواپيمايي را با ۱۲۴ سرنشين مسافر از «ميامي» به «آريزونا» ببرند.اين دو خلبان قبل از بلند شدن از روي باند، ناگهان از باند خارج شدند ولي به هر زحمتي بود دوباره به باند برگشته و از باند برخاستند در اين هنگام برج كنترل به آنها دستور برگشت به فرودگاه را داد.پس از گذشت دقايقي دو خلبان مذكور به دليل نوشيدن مشروبات الكلي دستگير شدند."

1- در متن خبر اصلی در سایت نیوز24 نوشیدن آبجو تا 6 ساعت قبل از پرواز ذکر شده است
2- در متن خبر اصلی خلبانان قبل از پرواز بازداشت شده اند. داستانهای روزنامه همشهری درباره خارج شدن از روی باند و وارد شدن به زحمت داخل باند با اینکه هیجان انگیز است ، ولی در شان حرفه روزنامه نگاری نیست.
3- به نظر میآید خبرنگار همشهری متوجه نشده که ماجرای این دستگیری مربوط به 3 سال پیش است و هیچگونه اشاره ای به این موضوع نکرده است. منطقی است که چنین چیزی در خبر گفته شود.
4- خبرنگار محترم روزنامه همشهری پرواز را از :"میامی" به "آریزونا" ذکر کرده است. گویا این خبرنگار فرق ایالت و شهر را متوجه نبوده و "میامی" را مانند "آریزونا" دانسته است. بهتر بود گفته میشد "از فلوریدا به آریزونا" و یا از "میامی به فینیکس"

برای اطلاعات بیشتر مربوط به همین خبر میتوانید همین خبر را در سایت "سی ان ان" نیز مطالعه فرمایید.



........................................................................................

Comments: Post a Comment

Home