Friday, February 28, 2003

٭
خامنه‌اي در انتخابات شوراها شركت نكرد! (سایت خبر گویا)

خامنه ای: اگر افرادي نابجا و به خلاف مقررات به انتخابات راه يافته باشند انتخاب آنها اعتبار ندارد

خامنه‌اي در مهمترين عكس‌العمل خود، تصميم گرفت در انتخابات شركت نكند. او كه برخلاف تمامي انتخابات گذشته، در زمان انتخابات در پايتخت حضور ندارد و در استان سيستان و بلوچستان به سر مي‌برد، براي همين منظور در روز انتخابات شوراهاي شهر و روستا، به شهر كوچكي به نام كنارك در حاشيه شهر چابهار سفر كرد. اين سفر باعث شد كه او بتواند از شركت در انتخابات بگريزد، چرا كه طبق يك ماده از قانون انتخابات شوراها، افراد غيربومي نمي‌توانند در انتخاب شوراي شهرهايي با جمعيت كمتر از صدهزار نفر شركت كنند.

مسئله به همين جا ختم نشد، و رهبر جمهوري اسلامي نه تنها به اين انتخابات بي‌اعتنايي كرد، بلكه تلويحا فضاي انتخاباتي را تهديد هم كرد. از زمان انتصاب رهبر فعلي به اين سمت، او در تمام انتخابات در اولين ساعات صبح روز انتخابات بر سر صندوق رأي سياري كه به محل سكونتش مي‌آوردند حاضر مي‌شد و رأي مي‌داد. به‌علاوه در همين زمان با تلويزيون هم مصاحبه مي‌كرد و از اهميت انتخابات مي‌گفت و مردم را شرعا به شركت در آن مكلف مي‌كرد. اما در صبح روز 9 اسفند، رهبر جمهوري اسلامي به جاي صندوق رأي، در رژه مشترك نيروهاي دريايي سپاه و ارتش حضور يافت، و از آنها سان ديد. او در اين زمان وزير دفاع و بسياري از فرماندهان عالي‌رتبه سپاه و ارتش را نيز به دور خود جمع كرده بود، و درحقيقت با اين عمل تلويحا تمام فضاي انتخاباتي و رقابتهاي احزاب اصلاح‌طلب را روبروي خود و نيروهاي نظامي پيرامونش نشان داد. انتخابات شوراهاي امسال، تنها انتخاباتي بود كه در آن براي صندوق‌هاي رأي رقيبي تازه پيدا شده بود: چفيه روي دوش خامنه‌اي، و لباسهاي نظامي اطرافيانش.

خامنه‌اي به مانور نظامي در روز انتخابات بسنده نكرد، و درحالي كه بسياري از مقامات عالي‌رتبه كشور و مسؤولان برگزاري انتخابات با نگراني به حضور رهبري در روز انتخابات در جمع نظاميان و معنا و مفهوم آن فكر مي‌كردند، او تير خلاص خود را هم به توجيهات ساده‌انگارانه آنها كه مي‌خواستند همه داستان را اتفاقي تلقي كنند، نشانه رفت. رهبر جمهوري اسلامي ساعاتي بعد از اين مانور در يكي از حوزه‌هاي انتخابي شهر كوچك كنارك حضور يافت، و درحالي كه با لحني حق به جانب درباره بهانه خود براي عدم شركت در انتخابات توضيح مي‌داد، برخلاف تمام مسؤوليت‌ها و محدوديت‌هاي قانوني خود به صراحت مسؤولان ناظر انتخابات و كانديداهايي را كه براي اولين بار در دو دهه گذشته تأييد شده بودند، تهديد كرد. او از گزارش‌هايي سخن گفت كه "براي من رسيده"، گزارشهايي كه از تأييد غيرقانوني صلاحيت‌ها (البته به‌زعم گزارش‌كنندگان) حكايت داشت. خامنه‌اي تصريح كرد: "اگر افرادي نابجا و به خلاف مقررات، به انتخابات راه يافته باشند، انتخاب آنها اعتبار ندارد." جالب است كه ذكر شود در روز گذشته نيز روزنامه كيهان با درج این مطلب که، "با توجه به اينكه طبق قانون اساسي، قوه قضائيه وظيفه نظارت بر اجراي قانون را برعهده دارد" صراحتا خواستار تعقيب قضايي هيأت نظارت بر انتخابات شده بود.

روز انتخابات شوراها درحالي به پايان خود نزديك شد كه اخبار ديگر نيز موضع‌گيري بي‌سر و صدا ولي پرمعناي رهبر و اطرافيانش درمقابل انتخابات را نشان مي‌داد: سيدمحمود هاشمي رئيس قوه قضائيه نيز در روز انتخابات به قم سفر كرد تا در انتخابات شبهه‌ناك شوراي شهر تهران شركت نكند. علي لاريجاني رئيس صدا و سيما نيز با برگزاري جشن پرسروصدايي به نام انتخاب قهرمان قهرمانان، در روز يك انتخابات سراسري سعي داشت توجه مردم را به خود جلب كرده و از انتخابات منحرف سازد. و صحبتهاي رهبر درباره بي‌اعتباري انتخاب‌هاي غيرقانوني (آنهم براساس يكسري گزارش‌هايي كه تازه بايد بررسي شود!) تا آخرين ساعات اخذ رأي از تمام بخشهاي خبري راديو و تلويزيون پخش شد.

بديهي است كه بايد در روزهاي آينده منتظر موضع‌گيري‌هاي شديدتر و جدي‌تري درباره انتخابات و مسائل حول و حوش آن باشيم. اما مسلما اين روز در تاريخ ايران ثبت خواهد شد: روزي كه رهبر نظام در انتخابات شركت نكرد، و بلكه در ميان نظاميان كشور حضور يافت تا از آنها سان ببيند. روزي كه رهبر به صريح‌ترين شكل ممكن در مقابل صندوق‌هاي رأي موضع گرفت.





........................................................................................

Comments: Post a Comment

Home