Wednesday, February 12, 2003

٭
این قسمت رو خودم همش رو از اینور اونور از سایتهای خارجی ترجمه کردم! پس اگه میخواهید تو سایتتون استفاده کنید بگید از سایت منه و لینک سایتم رو هم بدید... ممنون از لطفتون...
-----------------------------------------------------------------------



خوب دیگه! میگند از هر چه بگذریم سخن دوست خوشتر است...
-

-
فردا 14 فوریه برابر با 25 بهمن روز عشاق ویا Valentine's Day است و ایرانی ها هم مثل اینکه امسال قراره این موضوع رو جدی بگیرند... یه نگاه به کارت فروشی های خیابان ویلا خبر ازجدی گرفتن این روز میده..
من که هر وقت کلمه عاشق رو میشنوم یاد مش قاسم تو سریال دایی جان ناپلئون می افتم... وقتی داشت عشق رو تفسیر میکرد.. خلاصش اینکه عاشق نشید! مثل هم ولایتی مش قاسم دود میشید میرید هوا!!!
ولی حالا جدی! کسی میدونه فلسفه این روز عشاق چیه؟
-

-
روز عشاق روزیه که در اون مردم با فرستادن کارت تبریک، گل و یا شکلات به همراه یک پیغام عشق علاقشون رو به شخص و یا افراد دیگه نشون میدهند...
داستانهای زیادی درباره علت نامگذاری این روز با نام روز والنتاین وجود داره ولی یکیشون که از بقیه مشهور تره اینه که "سنت والنتاین" یک کشیش رمی در قرن سوم میلادی بود. کلادیوس دوم امپراتور وقت ازدواج رو منع کرده بود. اون میگفت که سربازان متاهل جنگجویان خوبی نیستند. والنتاین فکر میکرد که این کار عادلانه نیست و مراسم ازدواج رو در خفا انجام میداد. کلادیوس که این موضوع رو فهمید دستور داد که والنتاین رو در زندان انداخته و سپس بکشند. کلادیوس به زندان افتاد و در آنجا عاشق دختر کور زندانبان شد. این رابطه در حدی پیش رفت که عشق او و اعتقاد او به پروردگار باعث بازگشت بینایی دختر زندانبان شد.
روز 14 فوریه که والنتاین رو برای اعدام میبردند اون نامه ای نوشت و چون اسمش والنتاین بود، در آخر نامه نوشت "از طرف والنتاین تو" (From your Valentine). از اون به بعد کلمه والنتاین جای خود را بمعنی عاشق در فرهنگ زبان باز کرد.
اولین پیغام والنتاین پس از آن شعری از طرف چارلز (Charles)، از اشرافزادگان اورلئون (orleans) برای همسرش در سال 1415 میلادیه. او در جنگ "آگینکورت" (Agincourt) دستگیر شده بود و در زندانی در برج لندن در انتظار اعدام بود. در آن زمان او شعری به همسرش نوشت و کلمه والنتاین را در آن بکار برد. ولی روز والنتاین تا قرن 17 میلادی هنوز روزی ناشناخته بود. در قرن 18 نوشتن پیغامهای ابراز محبت و ارسال آن بصورت معمول در آمد. سپس کارتهای آماده درست شد و چون از قبل چاپ شده بود، گفتن "دوستت دارم" را برای مردم (مخصوصا مردم خجالتی) راحت تر کرد.
و اما جشن روز والنتاین یک رسم قدیمیه که ریشه در یک فستیوال رمی داره. رمی های غیر مسیحی در وسط فوریه که برای اونها آغاز بهار بود یک فستیوال بنام "لوپرکالیا" (Lupercalia) داشتند. در بخشی از این فستیوال دخترها اسمشون رو مینوشتند و درون جعبه ای می انداختند و پس از آن هر پسری یه اسمی رو بصورت شانسی از اونتو بر میداشت. بدین ترتیب اونها در طول فستیوال به عنوان دوست پسر و دوست دختر با هم بودند. البته در مواردی این دوستی به ازدواج هم می انجامید.
کلیسا تصمیم گرفت که این فستیوال رو به یک جشن مسیحیت و یادبود روز وفات کشیش سنت والنتاین تبدیل کنه. پس از آن بمرور نام والنتاین توسط مردانی که میخواستند عشق خود را به معشوقشان ابراز کنند بکار برده شد.
-

-
امروزه روز والنتاین جزو روزهای اصلی جشن در تمام دنیاست. اما این به معنی ارسال پیغام برای شخصی که عاشق او هستید، نیست. شما میتوانید با فرستادن یک پیغام بدوست خود به او بگید که به او اهمیت میدهید. در کشور انگلستان در این روز پول بسیاری صرف ابراز محبت میشود. طبق آمار در انگلستان در روز 14 فوریه سال 2001 تنها 22 میلیون پوند صرف خرید گل شده است. 7 میلیون گل سرخ و 12 میلیون کارت ارسال شده است. در سال 2001 سی میلیون پیغام بصورت خلاصه WUBMV بمعنی "آیا ولنتاین من میشی؟" (Will You Be My Valentine) فرستاده شده است! و بنا به تحقیق انجام شده نصفی از دارندگان موبایل انتظار دریافت یک پیغام ولنتاین رو بر روی موبایل خود داشتند، از هر 4 نفر یکی به دوست خود پیغام فرستاد که با هم به گشت و گذار بروند و جالبتر از همه اینکه از هر 4 نفر یکی پیغام آنچنانی برای شماره ای اشتباه فرستاد (پس اگه پیغامی گرفتید ذوق زده نشید! طرف شماره رو اشتباه گرفته).
-

-
امروزه در بعضی کشورها این روز رو به دو قسمت تقسیم کردند. مثلا 14 فوریه دخترا به پسرا شکلات میدهند و عشقشونو ابراز میکنند و در عوض در روز 14 مارس پسرا با اهدای آبنبات ابراز محبت میکنند و اینجوری دو روز رو خوش میگذرونند!
خوب... روز ولنتاین خوبی رو براتون آرزو میکنم و بهتون میگم که اگه کادو و یا پیغامی دریافت نکردید ناراحت نشید... این دادن محبته که اهمیت داره... و اگه هم میخواهید به روش متفاوتی به عشقتون روز ولنتاین رو تبریک بگید، پیشنهاد میکنم به زبانهای مختلف بهش بگین که دوستش دارید...
اینجوری:
I Love You در 55 زبان زنده دنیا:
Afrikaans: Ek is lief vir jou
Albanian: Te dua
Arabic: Ana Behibak (to a male)
Bengali: Ami tomAy bhAlobAshi
Bulgarian: Obicham te
Cambodian: kh_nhaum soro_lahn nhee_ah
Cantonese: Ngo oi ney
Catalan: T'estimo
Chinese: Wo ie ni
Croatian: Volim te
Czech: miluji te
Danish: Jeg elsker dig
Dutch: Ik hou van jou
Estonian: Mina armastan sind
Esperanto: Mi amas vin
Persian (Farsi): Tora dust midaram
Flemish: Ik zie oe geerne
Finnish: Mina" rakastan sinua
French: Je t'aime
Gaelic: Ta gra agam ort
German: Ich liebe Dich
Greek: S' ayapo
Gujarati: Tane Prem Karoo Choo
Ani ohev at (man to woman)
Ani ohevet atah (woman to man)
Hindi: Mein Tumse Pyar Karta Hoon
Hungarian: Szeretlek te'ged
Icelandic: 'g elska ߩg
Indonesian: Saya cinta padamu
Italian: Ti amo
Irish: taim i' ngra leat
Japanese: Kimi o ai shiteru
Korean: Tangsinul sarang ha yo
Kurdish: Ez te hezdikhem
Latvian: Es Tev milu
Lithuanian: Ash miliu tave
Norwegian: Eg elskar deg
Persian: Tora dost daram
Philipino: Mahal Kita
Polish: Ja Cie Kocham or Kocham Cie
Portuguese: Eu te amo
Romanian: Te iu besc
Russian: Ya lyublyu tebya
Scot Gaelic: Tha gra\dh agam ort
Serbian: Volim te
Slovak: lubim ta
Spanish: Te amo
Swahili: Nakupenda
Swedish: Jag a"lskar dig
Swiss-German: Ch'ha di ga"rn
Taiwanese: Gwa ai lee
Thai: Phom Rak Khun
Tunisian: Ha eh bak
Turkish: Seni seviyorum!
Urdu: Muje se mu habbat hai
Vietnamese: Anh ye^u em (man to woman)
Em ye^u anh (woman to man)
Toi yeu em
Welsh: Rwy'n dy garu di
Yiddish: Ikh hob dikh lib

البته فارسیش بجز "تو را دوست دارم" روشهای مختلف دیگه ای هم داره... میتونید بگید "دوست دارم" یا مثلا "میخوامت" یا مثلا "آخ من قربونت برم"
اگه روتون نمیشه میتونید بهش بگید "اگه یکی تورو دوست داشته باشه، چجوری باید بهت بگه" (خیلی روش بی مزه ایه)
اگه جدی تره میتونین بهش بگین "زن من میشی". دختر خانمها میتونند بگند: "ما تا کی باید اینجوری الکی با هم باشیم. تو هدفت از این دوستی چیه؟" (بعدش قیافه پسری که میخواد طرف رو دودره کنه دیدنیه


آخ داشت یادم میرفت.... یه رفیقی داشتیم از هر کی خوشش میامد بهش میگفت: میخوام بگیرمت... ایشون از دختر سرایدار مدرسه تا دختر رفسنجانی رو میخواست بگیره!!! نمیدونم چجوری انقدر از همه خوشش می اومد...خدا بیامرزتش... یه روز داشت تو خیابون انقلاب یه دختره سیخ فروش جوون رو یورکی نگاه میکرد و حواسش به جلو نبود که رفت زیر ماشین. الان فکر کنم داره اون دنیا با دختر ازرائیل عشقبازی میکنه... بگذریم...
-

-
فردا روز والنتاینه.... حتما حداقل یه زنگ به اونایی که دوستشون دارید بزنید و بهشون بگید...........................
-

-
خوش باشید.............



........................................................................................

Comments: Post a Comment

Home